0032 : Azab –

Surah Yusuf : (ayat 107 – 108) “Maka adakah mereka merasa aman daripada didatangi azab Allah yang meliputi mereka, atau didatangi hari kiamat secara mengejut sedang mereka tidak menyedarinya.”

Katakanlah (wahai nabi Muhammad): “Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku menyeru (kamu) kepada (agama) Allah atas (dasar) hujah yang nyata (dan meyakinkan). Dan maha Suci Allah (daripada sebarang sekutu) dan aku bukanlah termasuk golongan orang yang musyrik.”

Begitu balasan Allah SWT kepada mereka yang memperlekeh dan mempersenda pekara yang ternyata benar dan nyata. Apabila hak sesebuah bangsa dirampas dan diancam serta dizalimi maka do’alah saja yang dapat membantu mereka. Penindasan, penganyaan dan nyawa yang dibunuh tidak kira usia atau ‘gender’ telah dilakukan beratus-ratus tahun. Sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat. Terbukti dan ternyata detik ini berlaku azab besar kepada sipenindas. Darah yang mengalir serta fitnah yang cuba mengaburi mata dunia melalui ‘media-network’ menimbulkan kekeliruan. Berbagai-bagai andaian serta bertumpuk-tumpuk kata-kata melampau disebut-sebut. Seolah-olah azab yang terjadi adalah perbuatan yang disengajakan dan ironinya cuba mempengaruhi telinga dan mata dunia. Sebijak-bijak rekaan cerita, manusia adalah cipta’an Allah SWT dan tidak ada daya upaya untuk melawan kekuasaan yang Maha Hakiki.

Pengsenghaja (arsonis) dikaitrapatkan dengan tragedi yang menimpa dan masih mau menegakkan benang yang basah. Sesungguhnya tipu-daya manusia yang mendustakan ayat-ayat Al-Qur’an akan ditimpa azab yang bertubi-tubi. Begitu sombong dan angkuhnya melawan Kuasa Allah. Begitulah hati yang telah keras dan mati, tidak sama sekali mau menerima yang fakta. In shaa Allah; pertolongan Allah itu dekat dan banyak diceritakan dalam Al-Qur’an bagaimana bangsa-bangsa yang jaguh, gagah perkasa serta berkuasa akhirnya dilenyapkan dari muka bumi ini. Bangsa Aad dan Tsamud dilenyapkan oleh Allah dengan azab yang sangat pedih hingga mereka bergelimpangan diatas bumi. Pompeii dihancurkan dengan ledakan gunung berapi akibat perbuatan seksual dan hubungan liwat kaum ini. Dan kaum Nabi Luth di Sodom juga diterbalikan ke dasar lautan. Juga ketika Ka’bah mahu dikuasai oleh tentera gajah, Allah menurunkan burung Ababil dengan membawa batu api neraka. Hancur berkecai semua mereka dalam beberapa detik sahaja. Ingatlah akan kuasa Allah yang Maha Besar …

azab-wp-volcanoes-erupt_62f6187dc3def972-2

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s